Blog je priestor na internete, kde autor (inak povedané bloger) zdieľa svoje názory, myšlienky a postoje. Typický príklad blogerky by bolo napríklad mladé dievča Peťa, ktorá sa zaujíma o módne trendy a píše svoj blog práve o móde. Peťa píše pre radosť, blogovanie ju jednoducho baví a teší sa z toho, že ľudí zaujíma, čo si myslí. Neblogujú však len mladé fashion blogerky.

Iný typ blogera by mohol byť napríklad Richard, ktorý sa venuje tvorbe webových stránok. Na svojej stránke publikuje každý pondelok zaujímavý článok ohľadom tvorby web stránok, kde zadarmo zdieľa svoje know-how. Blogovanie nie je pre neho len hobby, ale aj spôsob ako získava nových klientov a projekty.

Pre nás v Zarábaj Ako Pán™ je blogovanie súčasťou nášho podnikania. Neblogujeme len preto, že nás to baví, ale aj preto, že nám to prináša rast. V tomto a nasledujúcich článkoch vás naučíme, ako robiť to isté.

Poznámka: Nie je nič zlé na tom, keď chcete písať blog pre vlastné potešenie. Vlastne je to skvelé. V tomto návode určite nájdete užitočné informácie. Budete však musieť prekusnúť to, že v tomto návode ako blogovať sme sa viac zamerali na profesionálne blogovanie.

Čo vám môže priniesť blogovanie

1. Lepšie zamestnanie

9 z 10 firiem v USA si vás pred prijatím (alebo neprijatím) ,,preklepne” na webe. Na Slovensku toto číslo bude pravdepodobne nižšie, ale trend je jednoznačný.

Ak bude váš potenciálny zamestnávateľ hľadať na Googli informácie o vás a prvé, čo nájde, bude váš profesionálny blog, budete mať väčšie šance na úspech ako iný záujemca – o ktorom našli iba pár fotiek na Facebooku, na ktoré ,,nie je veľmi hrdý”.

2. Vlastných klientov pre vaše služby

Tento bod by už sám o sebe bol dostatočný dôvod na začatie vlastného blogu. Je prinajmenšom škoda, že tak veľa učiteľov cudzích jazykov, fitness trénerov, architektov, spisovateľov a malých podnikateľov ešte stále nebloguje.

Ľudia chcú o vás vedieť viac. Ľudia hľadajú vaše služby na internete. Koľko klientov strácate každý mesiac vašou internetovou neviditeľnosťou?

3. Skvelú vizitku

Ako sme už naznačili, blog je skvelá online vizitka.

Predstavte si, že váš potenciálny klient si nie je istý, či ste vhodný výber pre jeho nový projekt. Napíše do Googlu vaše meno, príde na váš web a uvidí tam profesionálne dizajnovo spracovanú stránku (o tom viac neskôr). Vyvolá to na neho pozitívny dojem, no stále nie je rozhodnutý.

Chce o vás vedieť viac a preto kliká na vašu podstránku ,,O mne”. Vidí tam pekne štruktúrovaný text, ktorý slúži ako promo pre vaše služby. Už je takmer presvedčený.

Chce však o vás vedieť ešte viac. Navštívi podstránku ,,Blog” a nájde tam niekoľko článkov, ktoré jasne ukazujú, že sa vášmu remeslu rozumiete. Prečíta si 2 články a ďalšia vec, ktorú vidíte, je nová správa vo vašom Gmail účte s predmetom ,,Žiadosť o vytvorenie cenovej ponuky”.

4. Vaši terajší klienti získajú väčšiu dôveru vo vaše schopnosti

Blog nie je len skvelá reklama pre získanie nových klientov. Slúž skvelo aj na udržanie si tých starých.

Je ľahšie si klienta udržať ako získať nového, to áno. Ale každý podnikateľ alebo živnostník už stratil klienta a vie, aký je to nepríjemný pocit. Nesľubujeme, že ak budete blogovať, tak už nikdy klienta nestratíte. Blogovanie je však jeden z nástrojov, ako môžete upevniť dôveru svojich klientov vo vás.

Ľudia dôverujú ľuďom, ktorých poznajú. Dajte klientom pocit, že vás poznajú – aj keď ste sa možno ani nikdy osobne nestretli. Napíšte článok o vašom pracovnom dni. O tom, čo vás dnes v práci prekvapilo. Spravte štúdiu o tom, ako ste pomohli určitej firme zarobiť viac.

5. Spoznáte veľa skvelých ľudí, ktorých by ste inak nespoznali

Ak píšete články napríklad o chove koní, kto budú vaši čitatelia? Správne, ľudia, ktorých zaujímajú kone. Títo ľudia vám budú komentovať vaše články a písať vám emaily. S týmito ľuďmi budete mať šancu sa stretnúť aj osobne a spoločne si pokecať o niečom, čo je vám blízke. Možno si aj pôjdete spolu zajazdiť v prírode.

Väčšinu ľudí kone nezaujímajú. Ale vás a vašich čitateľov áno. Hneď máte príležitosť na zaujímavú konverzáciu a priateľstvo.

Čo od blogovania neočakávajte

1. 500 eur za prvý mesiac

Áno, na blogovaní sa zarobiť dá. 81% blogerov si však nikdy nezarobí ani 100 dolárov. Nebudeme vás v zavádzať a vravieť vám, že ak začnete blogovať, necháte si vytvoriť web stránku od Evolution Startup a napíšete 3 články za mesiac, tak si zarobíte stovky eur. Tak to nefunguje.

Prvý mesiac si pravdepodobne nezarobíte ani euro. A druhý asi tiež nie. Váš blog vám môže priniesť nové zákazky a projekty, ale nie je to stroj na peniaze – o čom by vám vedel hovoriť Lubo.

Ak chcete priamo z blogu reálne zarábať peniaze – reklama, napísanie digitálnej knižky, affiliate marketing a pod. – budete tomu musieť venovať minimálne rok života. Pravidelne. Niekoľko hodín každý týždeň.

Ak absolútne netušíte, ako na to, môže vám pomôcť náš online kurz.

2. Vysokú návštevnosť na začiatku

Neočakávajte, že ľudia sa na váš blog vrhnú hneď ako napíšete prvý článok. Zo začiatku si váš blog budú čítať prevažne vaši priatelia alebo priatelia vašich priateľov. Chvíľu to trvá, kým sa z vás stane blogová superstar, ktorú ľudia spoznávajú na ulici a pýtajú si jej podpis. Fajn, to sa asi nestane vôbec, ale pochopili ste čo sme tým chceli povedať.

Oplatí sa blogovať?

Povedali sme si, že blog z vás neurobí ani celebritu, ani milionára. Oplatí sa teda vkladať do vášho blogu hodiny času, kreativitu a kúsok seba? Z našich skúseností vám najskôr povieme, kedy sa blogovanie neoplatí.

Kedy sa blogovať neoplatí

  • Nemáte aspoň hodinu denne ktorú by ste mu mohli venovať
  • Blogovali by ste o niečom, čo vás veľmi nebaví
  • Ak sa neviete vyrovnať s kritikou (ktorá vždy príde, je jedno, aké úžasné články by ste písali)

Ak máte voľný čas, vášeň pre danú tému a viete zvládať anonymné komentáre nahnevaných teenagerov, určite by ste sa mali pustiť do blogovania. Blogovanie je zábava.

Dostať pozitívny komentár pod váš článok je úžasný pocit. Otvoriť si váš Gmail a vidieť tam ďakovný email od čitateľa je ešte krajší pocit. Získať z blogu nových klientov? Eufória.

Najväčšie obavy ľudí, ktorí chcú začať s blogovaním

Už máte pravdepodobne chuť prejsť ku tomu, ako si taký blog založiť, no niekde v pozadí vašich myšlienok sa nachádza niekoľko obáv. Niekoľko z nich vám pomôžeme odstrániť.

Obava č.1: „Ale ja neviem dobre písať“

Blog nie je sloh na hodine slovenského jazyka. To, že sa vašej slovenčinárke v piatom ročníku nepozdávali vaše slohové práce ešte neznamená, že písať neviete.

Gramatika je dôležitá. Tak ako v reálnom živote vás reprezentuje vaše oblečenie a váš vzhľad, tak vás v internetovom svete reprezentuje vaša gramatika. Gramatika však nie je taký strašiak, ako by sa mohlo zdať. Používajte na písanie Microsoft Word alebo Google Dokumenty (ktoré sú zadarmo). Tieto programy vám väčšinu vašich chýb podčiarknu. Chyby, ktoré vám program nepodčiarkne, si nechajte odstrániť od niekoho iného.

V podstate všetko, čo napíšete, by ste mali dať niekomu na prečítanie ešte pred tým, ako to zverejníte. Ozvite sa kamarátovi, ktorý vie pravopis lepšie ako vy, a ako úplatok za to, že vám vychytá chyby, ho pozvite na pivo.

Ak nechcete nikoho ,“otravovať“ tak choďte na JaSpravím.sk a za pár drobných si najmite niekoho na jazykovú korektúru.

Obava č.2: „Nemám technické znalosti“

S technickou stránkou vám pomôžeme buď priamo my, alebo náš návod v jednom z nasledujúcich článkov. V každom prípade bude váš web poháňaný systémom, ktorý je jednoduchý na používanie. Jeho jednoduchosť potvrdzuje aj fakt, že s viac ako 74 miliónmi používateľov je tým najpoužívanejším systémom na správu obsahu na svete.

V nasledujúcom článku si ukážeme, ako si vytvoriť svoj vlastný blog využitím populárneho systému WordPress.