Už máme našu doménu, na nej nainštalovaný WordPress, a sme pripravení začať našu cestu za blogerskou slávou a truhlicami zlata. Fajn, možno trochu preháňame s tou slávou a zlatom. Poďme sa teda pustiť do toho hlavného pi blogovaní – samotnému písaniu článkov. Je na čase napísať prvý príspevok na váš čerstvý blog, a vy máte určite množstvo otázok.

Aké články mám písať?

Chcete z vášho blogu aj nejaký zisk? Nie? Tak potom je to jedno. Máte úplnú slobodu. Téma článkov? Ľubovoľná. Dĺžka článkov? Ľubovoľná. Frekvencia nových článkov? Detto.

Pokiaľ chcete z vášho blogu “vytrieskať” vyššiu návštevnosť, nové zákazky a priamy príjem, tak budete musieť brať váš blog o niečo vážnejšie. Nechceme, aby ste po mesiaci ostali znechutení, takže vám o obsahu blogu povieme dve veci na rovinu:

1. Nemá význam založiť si blog, napísať na neho 2 články a ďalej sa mu nevenovať

Blogovanie je dlhodobý proces a musíte do neho investovať veľa času, kým vám začne prinášať ovocie.

2. Nemá význam písať druhotriedne články

Každého zaujíma len ten najlepší obsah. Ak chcete začať blog o nejakej téme, buďte pripravený písať o danej téme najlepší obsah na slovenskom internete.

Chcete napríklad písať blog o produktivite? Potom by ste mali písať lepšie články ako Andrej Mikula. Chcete písať o internetovom marketingu? Pokúste sa tromfnúť Visibility.

Písať krátke či dlhé články?

Táto otázka je jedna z prvých, ktoré si začínajúci bloger položí. Na jednej strane sú tu blogeri, ktorí majú úspech s článkami, ktoré majú 200 – 500 slov. Na druhej strane existujú blogeri, ktorí publikujú iba články, ktoré majú viac ako 1000 slov. Obidva tieto prístupy majú svoje pre a proti.

Domnienky bokom, pozrime sa na štatistiky. Internetová agentúra serpIQ analyzovala viac ako 160 000 stránok výsledkov vyhľadávačov a zistili toto:

Prvých 10 pozícií vo výsledkoch vyhľadávania obsadzujú články, ktoré majú v priemere viac ako 2000 slov.

Zaujímavé je tiež to, že výsledok na prvom mieste vo vyhľadávači má v priemere o viac ako 400 slov dlhší obsah ako výsledok na desiatom mieste.

Priemerná dĺžka článku prvých 10 výsledkov hľadania v Google

Priemerná dĺžka článku prvých 10 výsledkov hľadania v Google

Google miluje dlhý obsah. Ale prečo? Jednoducho chce, aby ste našli kvalitné informácie. Článok ktorý má 2152 slov má (zvyčajne) väčšiu informačnú hodnotu ako 200-slovný. Prirodzene tiež dlhšie články obsahujú viac fráz a slovných spojení, ktoré ľudia používajú pri vyhľadávaní.

Píšte obsiahle články a môžete očakávať vyššiu návštevnosť od ľudí, ktorí hľadajú to, o čom píšete.

Google uprednostňuje dlhšie články. A ľudia?

Internetová firma BuzzSumo analyzovala počas 8 mesiacov viac ako 100 miliónov internetových článkov. Detailne sa pozreli na 10% najzdieľanejších článkov, aby zistili, či ľudia zdieľajú viac krátke alebo dlhé články.

A výsledok? Čím viac slov daný článok obsahoval, tým viac ho ľudia v priemere zdieľali na sociálnych sieťach.

Priemerný počet zdieľaní článkov podľa dĺžky článku

Priemerný počet zdieľaní článkov podľa dĺžky článku

3 príklady článkov, ktoré pomôžu vášmu blogu rásť

1. príklad: „10 vecí, ktoré ste netušili o webdizajne“

Typický článok internetových magazínov. Máte chuť zistiť čo je tých 10 vecí, však? Používanie čísel v nadpisoch článkov vytvára zvedavosť.

Tieto články obľubuje aj blog komunita, a to právom – takéto zoznamy totiž dostávajú v priemere takmer dvakrát viac zdieľaní na sociálnych sieťach ako bežný článok. Sú veľmi prehľadné a ľahko ich môžete ,,skenovať” – rýchlo prezrieť celý obsah a čítať len to, čo vás naozaj zaujme.

2. príklad: „Úplný návod ako začať blogovať“

Koľkokrát ste už na internete hľadali návod ako niečo spraviť? Mali ste nejaký problém a potrebovali ste rýchlo zistiť vhodné riešenie. Do Google-u ste zadali slovo “ako”, za ktorým nasledovalo to, čo ste sa chceli naučiť. Je dosť možné, že aj tento článok ste našli týmto spôsobom.

Ľudia vo vašom odvetví hľadajú informácie. Chcú vedieť ako sa naučiť po anglicky. Ako zbaliť ženu. Ako si vybrať správny oblek. Ako cestovať viac a zaplatiť menej.

Ponúknite im riešenie ich problému. Pomôžte im tým, že im poskytnite hodnotné informácie. Zadarmo.

Možno si od vás niečo objednajú. V drvivej väčšine si však len prečítajú to, čo chcú zistiť, a idú ďalej. Bez toho, aby vám dali jediný cent. A to je úplne v poriadku. Ak si váš článok prečíta 1000 ľudí a 1% si niečo od vás aj objedná, tak máte 10 nových klientov.

Otázka na zamyslenie: Čo všetko by ste aktuálne boli ochotní urobiť, aby ste získali 10 nových klientov?

3. príklad: „15 úspešných ľudí sa s nami podelilo o svoje tajomstvo úspechu“

Tento typ článkov je jeden z najpodceňovanejších a zároveň najúčinnejších. Oslovte expertov vo vašej oblasti (pokojne aj konkurenciu) a ponúknite im možnosť podieľať sa na vašom článku. Ľudia milujú postavenie expertov, takže je pravdepodobné, že budú súhlasiť.

Položte im cez email len 1 otázku, na ktorú sa dá odpovedať pár vetami. V článku pri ich odpovedi uverejnite ich fotku a web stránku.

Keď bude váš článok hotový, napíšte ľuďom, ktorých ste spovedali ďalší email, v ktorom ich upozorníte, že článok už vyšiel. Je pravdepodobné, že sa o váš článok podelia so svojimi fanúšikmi, keďže ste im tak trochu pohladili ich ego.

Mimochodom: Ak by ste naozaj chceli spraviť takýto článok a chceli by ste vyspovedať napríklad internetového podnikateľa a digitálneho nomáda Luba Juríka, tak určite bude súhlasiť. Však Lubo? :)

Chcete mať o 132% viac zdieľaní na Facebooku?

Tak potom dbajte na to, aby každý váš článok obsahoval aspoň 1 fotku. Už spomínaná firma BuzzSumo vo svojej analýze viac ako 100 miliónov článkov nezistila len to, že dlhší obsah znamená viac zdieľaní a že ľudia majú radi nadpisy s číslom. Pozreli sa aj na to, ako veľmi záleží na tom mať aspoň jeden obrázok v každom článku.

Modrá farba znázorňuje priemerný počet zdieľaní príspevkov bez obrázku, čierna znázorňuje príspevky obsahujúce 1 alebo viac obrázkov.

ako veľmi záleží na tom mať aspoň jeden obrázok v každom článku

Modrá farba znázorňuje priemerný počet zdieľaní príspevkov bez obrázku, čierna znázorňuje príspevky obsahujúce 1 alebo viac obrázkov.

Záver

Doplnenie k článku od Luba Juríka:

Ak chcete mať úspešný blog, z ktorého sa časom stane biznis, je dôležité, aby ste písali pravidelne a kvalitne. Pravidelne neznamená každý deň. Nemusí to byť dokonca ani každý týždeň. Čo je dôležité je, aby ste sa na to po niekoľkých mesiacoch nevykašľali.

Kvalitne zase neznamená, že hneď vaše prvé články musia byť tie najlepšie, aké sa dajú na internete nájsť. Písať pravidelne môže každý hneď na začiatku. Písať kvalitne trvá istý čas a malo by to byť aj vašim cieľom, ale nebuďte na seba na začiatku príliš tvrdí. Pamätajte, dokončené je lepšie ako perfektné.